Nederlandse muziekindustrie groeit dankzij muziekstreamingdiensten en vinylverkopen
Geplaatst door Radio Atlantis op vrijdag 22 september 2017 om 11:58
Den Bosch – 22 september 2017 –Ten opzichte van vorig jaar is de omzet van de Nederlandse muziekindustrie in de eerste helft van 2017 met 8,5 procent gestegen. De oorzaken van het succes is vooral streaming en de terugkomst van vinyl. Dit meldt branchevereniging NVPI donderdag. De omzet uit streaming is met ruim 30 procent gestegen. De oude vinyl laat een stijging van 21 procent zien.
De stijging wordt doorgezet die in 2015 begon, grotendeels dankzij muziekstreamingdiensten zoals Spotify en Apple Music. De omzet van streaming muziek is nu goed voor 65 procent van de totale omzet van de Nederlandse muziekindustrie, een stijging van 30 procent ten opzichte van vorig jaar. Als het gaat om digitale muziek is streaming zelfs goed voor 93 procent van de omzet; digitale muziek wordt nog maar nauwelijks per album of single verkocht.
De fysieke markt blijft krimpen. De digitale trends gaan ten koste van de fysieke muziek. In de eerste helft van 2017 werd bijna 17% minder omzet gedraaid over fysieke albums dan in de eerste helft van 2016. De vinyl LP is ook helemaal terug. De omzet stijgt met 21% en daarmee is de plaat goed voor 35% van de opbrengsten uit de fysieke muziek. NVPI verwacht dat de LP de groei aanhoudt.
Volgens het NVPI zijn de goede resultaten te danken aan topreleases van internationale en nationale artiesten. Boef, Lil Kleine en SFB domineerde zo de hitlijsten. De nieuwe albums van de artiesten doen het ook erg goed. Ook hadden Martin Garrix en Dua Lipa succes met Scared To Be Lonely. André Hazes jr. had dit jaar zijn eerste nummer 1-album, namelijk Wijzer en Luis Fonsi wist met zijn Despacito de meest gestreamde track ooit te maken.