Brabants Dagblad
Woensdag 18 juni 2003 - Van piraat tot algemeen directeur van Radio 8FM, dat het grootste zenderpakket in Brabant heeft. In gesprek met Jan Tiebosch uit Rosmalen, die met regionale commerciële radio het gat in de markt ontdekte.
Medeoprichter Jan Tiebosch in de studio van Radio 8FM in Rosmalen. Links compagnon Richard Damen. Foto Marc Bolsius
Directeur Jan Tiebosch (40) had het al vroeg in de smiezen: met regionale commerciële radio valt geld te verdienen. Hij begon vijftien jaar geleden als piraat, maar is inmiddels directeur van Radio 8FM, het radiostation dat bij de verdeling van de frequenties het grootste zenderpakket van Brabant in de wacht sleepte. Over het medium radio heeft Rosmalenaar Tiebosch een duidelijke mening: radio dient als entertainment. "Informatieve programma's, daar houd ik niet van. Als ik de hele dag gewerkt heb, dan wil ik in de auto gewoon een goede plaat horen", zegt hij terwijl hij achterover leunend een sigaret opsteekt.
Radio 8FM, volgens Tiebosch de eerste regionale commerciële zender van Nederland, richt zich met haar programmering op Brabanders in de leeftijd van 20 tot 49 jaar. "Ik wil niet lelijk doen over Omroep Brabant, maar die leeftijdscategorie laat zij liggen. Die zender is echt bedoeld voor 50-plussers." In de ochtend zendt Radio 8FM van 7.00 tot 10.00 uur Rijk en Van Brabant uit, een programma met regionale actualiteiten, verkeersinformatie, regionale weerberichten. "En met de nodige gekkigheid. Zo spelen de presentatoren typetjes, die op grappige wijze het nieuws nabellen." De rest van de dag wordt er muziek gedraaid. De muziek is te omschrijven als Top 40 uit de jaren tachtig en negentig, afgewisseld met nummers van nu. "We zijn eigenlijk een snelle Sky-radio met een regionale saus", stelt hij.
Illegale zender
Tiebosch ontdekte al in 1988 met regionale commerciële radio het gat in de markt. "Ik ben toen begonnen met de illegale zender Radio Centraal. Je had de landelijke publieke zenders en Omroep Brabant, dat meer voor ouderen was bedoeld. Maar op regionaal niveau was er niets voor jongeren. Ik ben daarop ingesprongen. Ik draaide plaatjes uit de Top 40 met lokale reclameblokken." De zender was, volgens Tiebosch, een groot succes. "Ik kon toen niet veel, maar radio maken dat kon ik wel", zegt hij lachend. "Helaas heeft Radio Centraal maar een half jaar bestaan. Wanneer je succes hebt, gaan er ook ineens commerciële belangen meespelen. Via de regionale advertenties verdiende ik veel." Tiebosch trok zoveel aandacht dat de politie hem bijna dagelijks uit de lucht haalde. "In het begin deden ze dat steeds in de avond, zodat ik 's nachts alles weer in orde kon maken. Maar toen ze ontdekten dat ze mij er beter 's ochtends konden afgooien, was het afgelopen."
De man, die na twee jaar de LTS verliet omdat hij nu eenmaal niet van leren hield, stond echter niet lang op straat. Meteen kon hij aan de slag bij de Belgische zender Fantasy FM. "Na een tijdje ging het daar zo goed dat ik zei: ik koop de boel op of ik ga weg." Die voortvarendheid konden ze bij het Belgische station niet waarderen en dus verliet Tiebosch Fantasy FM. Samen met disc-jockey Richard Damen richtte hij in 1992 samen de Stadsradio Groep op, dat programma's produceerde voor lokale omroepen in Sint-Michielsgestel, Vught, Goirle, Nuenen en Helmond. In 1996 startte het tweetal daarnaast met Radio 8FM, dat sinds 1998 via de ether te beluisteren is. Inmiddels bestaat Stadsradio Groep niet meer en hebben de twee mannen zich helemaal toegelegd op het maken van commerciële radio. Bij de verdeling van frequenties legde Radio 8FM 500.000 euro neer voor acht nieuwe en betere FM etherfrequenties.
Reclameblok
Vol trots laat Tiebosch in de studio in Rosmalen de techniek achter de zender zien. "We zenden op onze acht verschillende zenders een lokaal reclameblok uit. De techniek daarvoor heb ik zelf ontworpen. Nooit een opleiding voor gehad, hoor. Maar al doende leert men", vertelt de Rosmalense selfmade man. Hij is binnen de studio voor alles verantwoordelijk behalve de programering; die komt voor rekening van Damen, directeur radio. Nu regionale commerciële radio in Brabant een succesformule blijkt te zijn, wil Tiebosch zijn horizon verbreden. "Ik zit te denken aan een soort Radio 8FM in Limburg en Zeeland."
Terug