FM veiling vol vraagtekens
Geplaatst door Radio Atlantis op woensdag 21 januari 2009 om 15:38
Den Bosch - 20 Januari 2009 - Radio Atlantis is al sinds 1980 actief in de Nederlandse ether(illegaal) en later op de kabel. Al jaren probeert de Brabantse omroep een ether FM of AM frequentie te verkrijgen, maar de zender krijgt nooit respons. RADIONL krijgt een frequentie in Cuijck, de Efteling in Kaatsheuvel en vele zenders in het noorden van het land ook. Vandaag de dag is het nog steeds onduidelijk waarom Atlantis hier geen recht op heeft en anderen wel.
'Wij begrijpen het niet meer', riepen de commerciële radiostations woensdagmorgen in een paginagrote advertentie in de dagbladen. Dat geldt inmiddels voor iedereen die probeert te volgen wat kabinet en Tweede Kamer van plan zijn met de verdeling van de FM-frequenties onder deze stations.
Een jaar geleden leek het nog zo duidelijk. Het kabinet was van plan de beschikbare frequenties te veilen en de Kamer had geen bezwaren.
Pas begin dit jaar veranderde dit plotseling en kwamen de grote stations in opstand. Sky Radio, Radio 538, Business News Radio en een aantal anderen waren bang hun eigen plek in de ether kwijt te raken en daarmee veel goodwill te verspelen bij het publiek. Zij mobiliseerden hun luisteraars. Die begonnen met een waar bombardement van e-mails, gericht aan de Tweede Kamer.
PvdA en D66 gingen om. Vooral de omslag van de PvdA wekte bevreemding. De oude woordvoerder, M. van Zuijlen, was immers fanatiek vóór veilen. Na haar vertrek uit de Kamer wist de nieuwe woordvoerder, M. Wagenaar, de fractie er echter al snel van te overtuigen dat een veiling 'niet in het belang van de consument' is.
Een commissie onder leiding van ex-KLM-topman Bouw bedacht in maart een compromis: de zeven bestaande landelijke stations mochten blijven en nieuwkomers zouden mogen bieden op de drie overgebleven frequenties. Aan de hand van het bod van de nieuwkomers zou de prijs voor de bestaande frequenties worden vastgesteld. PvdA, VVD en D66 werden het hierover eens.
Staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat heeft het plan twee maanden in onderzoek gehad en zegt nu dat het niet kan. De landsadvocaat, de Nederlandse Mededingingsautoriteit en de telecom-waakhond Opta hebben haar verzekerd dat uitvoering van het plan-Bouw een stroom van juridische claims zal uitlokken.
Het standpunt van De Vries is al een week bekend, maar ze heeft de Kamer nog altijd niet kunnen uitleggen wat het probleem precies is.
Woensdag deed ze mondeling een eerste poging. Tevergeefs. De opgetrommelde Kamerleden van PvdA, VVD en D66 kregen geen stukken te zien en zitten nu naar eigen zeggen 'met nog meer vragen dan eerst'.
Zij maakten wel duidelijk dat het plan-Bouw niet heilig is. Alle andere opties zijn dus weer open. Het voorstel van Bouw kan aangepast worden, suggereren de Kamerleden. Ook een zogeheten 'schoonheidswedstrijd' tussen de stations is nog mogelijk. Zij worden dan beoordeeld op uitzend-ervaring, luistercijfers, omzet en investeringen.
En als het echt niet anders kan, is zelfs veilen weer een serieuze optie, laten VVD en D66 doorschemeren. De Vries wil haar collega's in het kabinet er vrijdag van overtuigen dat veilen in elk geval de eerlijkste manier is. Daarna wacht haar de taak de Kamer over de streep te trekken.